lördag 30 oktober 2010

Halloween förvirring


Trick or treat?


Fram tills för en kvart sedan, då butiksbiträdet på Avenys blommor klargjorde begreppen för mig, var jag fullständigt förvirrad. Trots att Alla Helgona inte är förrän nästa helg var kön till maskeradaffären Buttericks rekordlång (den sträckte sig långt ut på gatan) och det gick typ inte att ta sig fram inne i butiken. Fattade ingenting! Men nu vet jag! Så här ligger det till:

I USA firar man alltid Halloween 31 oktober, oavsett vilken dag detta datum infaller på. Med detta tänk skulle vi alltså köra "bus-eller-godis-grejen" imorgon. I Sverige däremot klär vi ofta ut oss på Alla Helgona, dvs nästkommande helg. Av tradition brukar festligheterna äga rum på fredagen eftersom lördagen (alla helgons dag) vigs åt kyrkogårdsbesök för att hedra nära och kära.

Kristallklart:)

Grannbarnen småbörjade busandet redan idag och ovan toksöta duo knackade på hos oss imorse. Estelles ögon var stora som tefat då en äkta minihäxa och en elak fe stod utanför dörren. Tur att vi hade dajm i skåpet;)


Nu skall jag gå och byta om inför kvällens Halloweenfest hos Frids. Har införskaffat gigantiska svarta vingar... låt förvandlingen börja!


Busa på!/ Beckis


Ps Alldeles nyss, medan jag satt och slipade på detta inlägg, knackade det återigen på dörren! Denna gång var det en liten djävul och en väldigt söt pumpa som kom på besök:) Ds

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar