fredag 25 mars 2011

Sluta luras!


Finns det ngt ljuvligare än bebbar?
(Här - Annas ögonsten tillsammans med Hellan)


Jag är fullständigt förbryllad! Räknandet av graviditetsveckor samt påståendet att en kvinna är gravid i 9 månader går inte ihop! Alla vet att 1/ mamman bär sitt barn i 40 veckor och 2/ det går ca 4 veckor på en månad. Hur i helskotta kan man då hävda att graviditeten varar i 9 månader? Behöver ju liksom inte vara Einstein för att beräkna att 4 (veckor) gånger 10 (månader) är 40 (graviditetsveckor). Är det något jag missat?

Ytterligare ett exempel på att min tes stämmer: Nästa vecka (i slutet av mars) går jag in i vecka 20 (halva graviditeten är avklarad) men bebisen är inte beräknad förrän 27 augusti, dvs om 5 månader... Alltså - en graviditet är 10, och inte 9, månader! Snälla läkare, barnmorskor och andra kunniga på området - sluta luras!

Upplys mig gärna hur det ligger till. Om jag skall bli barnmorska behöver jag liksom ha koll på läget;)


Nu - handling inför morgondagens släktkalas & hemfix:)

Må gott!/ Beckis

5 kommentarer:

  1. Hahaha känner igen den förvirringen!
    Men visst är det så att man räknar från sista mensens första dag....vilket innebär att man inte är gravid de 2 första veckorna. Eftersom man blir gravid efter en ägglossning som sker 2veckor efter mensen....
    Som sagt, krångligt!

    Pussssss

    SvaraRadera
  2. Beckis!
    Man börjar räkna graviditeten från första datum från sista mens, vilket blir ca 2 veckor innan man blir befruktad, gravid. Alltså har graviditeten varat i 18 veckor när man "är i" vecka 20. Sedan är ju de allra flesta månader (utom februari) lite drygt 4 veckor, och gångrar du 2/3 dagar med 8/9 månader så har du 2/3 veckor till; vips har du dina 40 veckor...
    Dessvärre skiter bebisen helt i detta och kommer precis när den vill! Fråga mig; en född i vecka 36 och en född i vecka 42...väntar tredje nu som du vet och allt jag vet är att ut kommer den!
    Kram Lotta
    P. Vi kommer gärna nästa lördag;)

    SvaraRadera
  3. Hahaha, ÄLSKAR ert engagemang! Jo, jag känner till detta med hur beräkningen sker men tycker ändå att det suger;) Om man nu tituleras gravid 2 v före man faktiskt är det borde detta gälla även avseende månadsräkningen!
    Kyss, er Beckis

    Ps Grymt Lottis, då ses vi om en vecka:) Ds

    SvaraRadera
  4. ja, det är helt galet. Själv var jag gravid från 20 januari 2010 till 18 november 2010 dvs 10 månader innan Ella ville ut. Seegt!! kramis hedda

    SvaraRadera
  5. Gott Hedda - du bevisar att min teori stämmer:) Men, vilken Gosing som kom ut efter 10 mån <3
    Puss!

    SvaraRadera