torsdag 16 december 2010

Nakenfis på vift


Sankta Stella


Luciasmåttisar, minitärnor, tomtenissar och pepparkaksgubbar står i samlad trupp i dagislokalen, sjunger för fulla halsar och är fullkomligt bedårande på alla sätt och vis. Julefrid, harmoni och.... KAOS! För vad ser man längst bak om inte en svartklädd jätte (åtminstone i förhållande till alla kidsen), febrilt engagerad i att få den yngsta Lucian (läs Estelle) att medverka.

Japp, det blev som jag befarade - Stells ogillade att 1/ gå i led (KäckeBecka fick träda in i lussetåget likt en elefant bland myror), 2/ ha på sig lussekläder (där fick man för att man var uppe i arla morgonstund och smyckade luciakronan med kvistar, blad & band), 3/ sjunga i kör (hon körde istället sitt egna race i pauserna medan jag, till alla stackars åhörares fasa, skrålade för fullt i syfte att engagera henne).

Att hon inte ville ha luciakronan (eller silverskorna, eller midjebandet) på sig var väl en sak, men när hon började slita i lusselinnet svettades jag rejält. Nakenfisar är ju urgulligt men kanske lite opassande mitt i ett luciatåg? Lyckades, hur som helst, få Estelle att behålla kläderna på under själva uppträdandet (och fikastunden efteråt) men sedan var det kört. När alla skulle gå hem, och tog på sig ytterplaggen, drog Stellsan istället av sig alla sina kläder och sprang, överförtjust, omkring i lokalen medan jag jagade henne och nervöst fnittrade/stammade något i stil med "men lilla nakenfisen, kom till mamma NU!" Hon är inte direkt blyg dottern min;)


Redan före luciatåget påbörjades avklädningen...


Till slut fick vi på henne alla kläder, drog en suck av lättnad och lämnade utmattade lokalen. Tur att det bara är Lucia en gång om året;)

Sedan var det bara att ta nya tag, bege sig in till stan och köra yoga. Aningen trött när jag kom dit med det ändrade sig fort. En efterlängtad harmoni infann sig och jag njöt till fullo av yogan och alla fina deltagare:)


"Gud - ge mig styrka!"


"Nenne" är gott! (Svårt att sjunga bara...)


"Neeeej, bort med kronan!"


Tumult


"Du får inte sitta i min mammas knä!"


Inte ens dagmamma Helle lyckas få på Luciakronan...


Bildbevis på min sånginsats;)


Som Ni ser - väldigt lugnt och harmoniskt;)

Puss & Peace/ Beckis


Ps Estelle, oavsett om du vägrar att bära lussekläder och att sjunga är du min Finaste skatt! Alltid! Ds


Vi två mot världen

2 kommentarer:

  1. Anna (Elins mamma)tisdag, december 20, 2011

    Hahahahaha var det sån tumult förra året, minns ej detta....men i år gick det ju fin fint!
    Roligt att se gamla bilder å ja dom har allt blivit stora, detta var ju sista luciafirandet för Elin i lokalen, nästa år blir det ju förskolan för hennes del och Tilde får ta över i lokalen;)
    God jul på er om vi inte ses innan jul!

    kram> Anna

    SvaraRadera
  2. God Jul & stor kram till dig & tjejerna!

    SvaraRadera