söndag 30 december 2012

Julbordet 2012



Julen är (dessvärre) över för i år och nu återupplever jag härligheten genom att titta på alla foton ifrån högtiden. Självfallet delar jag gärna med mig (för Er som vill se) och först ut - julmaten.

Vilka godbitar fanns på julbordet 2012? Julskinka, vilken jag var väldigt stolt över då det var "skinktillagningspremiär" för min del. Perfekt form, perfekt saftighet! (Ni hör ju! Mallig som tusan;)) "Familjen von Zweigbergks julbordsmåste nr 1" - grönkålsoppa - perfekt anrättad av pappa. Olika sorters sill ("klassikern" senapssill var, som alltid, min favorit men även "nykomlingen" lingonsill var finfin!). Ägghalvor med löjrom. Varmrökt lax med romsås. Sashimi på lax med avokado och löjrom ("bubblare", tillika "fräschast" på julbordet). "IngMaries Janssons" i 2 olika utföranden - ansjovis respektive skinka. Korvar. Köttbullar & rödbetssallad. Bröd, ost och nötter. Sötsaker i mass. (Av bilden nedan att döma var, enligt Nella, pepparkakor det absolut BÄSTA!)



Jag älskar julmat - särskilt "pappas grönkålsoppa med kalvfrikadeller" och vörtbrödsmörgås med skinka & sötstark senap - men då vi ätit rester ifrån julbordet hela veckan börjar jag bli nöjd för i år:)

Nu längtar jag efter fräscha sallader (istället för kräftsallad), mosad avokado (och inte skinka) på mackan och färsk frukt till dessert. Trodde aldrig jag skulle skriva det men jag är faktiskt lite trött på choklad... Tillståndet är garanterat snabbt övergående ("choccolustan" är säkerligen tillbaka redan imorgon) men, för tillfället, lockar syrliga smaker mer än söta.

❤/ Beckis


Ps1 Grymt nöjd med mina chokladdoppade marshmallowsmjölkchoklad/hasselnöt & mörkchoklad/salmiak - jag gjorde till efterrättsbordet:) De sistnämnda var en riktig smaksensation om man, likt jag, gillar kombon choklad & saltlakrits. Längtar nog lite efter dem ändå om jag tänker efter;) Ds1

Ps2 Bakade även julmuffins - pepparkakskryddade muffins med kanelfrosting & torkade tranbär - och rekommenderar med glädje detta bakverk. Superenkelt, jättegott & juligt! Ds2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar