torsdag 28 juni 2012

Ät allt (men inte jämt) & TRÄNA!


Träna dig till din drömkropp!


Så här i "LCHF-larm-tider" önskar jag ge min syn på vikt/kost/träning.

I åldern 15-25 år hade jag tragiskt nog, likt många (kanske tom flertalet) unga tjejer, en del knasigheter för mig gällande mat och träning. Kalorier mättes hitan och ditan, lightprodukter hyllades, "varma koppen" och en grov fralla utan pålägg utgjorde en måltid, "vilodag" fanns inte på kartan och "smalast = snyggast" var den dominerande uppfattningen bland mig och mina tonårspolare.

Sedan många år tillbaka har jag en avslappnad & sund inställning avseende såväl kropp (uppskattar den faktiskt mer än någonsin) som kosthållning. Jag anser att god mat & dryck tillhör livets absoluta höjdpunkter och jag vare sig väger eller mäter mig (onödigt och ointressant då kläderna i garderoben direkt skvallrar huruvida man är i/ur form). Detta innebär däremot inte att jag ständigt frossar onyttigheter, tvärtom älskar jag hälsosam mat och trivs som bäst med mig själv när jag är slank och, allra helst, vältränad. Dieter och bantning sysslar jag dock INTE med. Aldrig. Av den enkla anledningen att det både är farligt och kortsiktigt. Enligt min mening är följande det enda som "håller i längden":

- Ät sunt och balanserat (dvs ät allt men inte jämt). Njut av kött, fisk, skaldjur, fågel, ägg, bönor, grönsaker, frukt, nötter, mejeriprodukter och (måttliga mängder) bröd, flingor, pasta, ris och potatis. Uteslut inte carbs helt! Du blir seg i kolan då hjärnan behöver kolhydrater för att fungera! Dessutom säger ju det sig självt att fettet vid överdrivet fettintag (t ex "Atkins" & "extrem-LCHF") måste "sätta sig" någonstans. Om inte "i hullet" så var?! I blodkärl och organ?

- "Gör av med mer än du stoppar i dig" om du vill/behöver gå ner i vikt, dvs TRÄNA dig till din drömkropp! Det finns inga genvägar!

- Skaffa barn;) Givetvis skämtsamt skrivet men det ligger något i det... sällan har det "lyfts och sprungits" så mycket som efter man fick barn!

- Börja inte "ditt nya liv" på måndag utan direkt! Struntsamma om du ätit onyttigt både fredag och lördag. Det blir garanterat inte bättre om du tokfrossar även under söndagen! "Allt" är inte förstört av 2 dagars skräpmat. Inte av 3 "dåliga dagar" heller, men det är ju sämre än 2;)

- Var snäll mot dig själv, mulliga lår eller "love-handles" är inte hela världen (inte ens halva!). Givetvis är ohälsosam fetma skadligt, och bör försöka undvikas/åtgärdas, men hur viktigt är egentligen ett kilo hit eller dit? Det väsentliga är att du trivs med dig själv! Känner du dig fin, tycker andra detsamma!


Sammanfattningsvis - ät allt (men inte jämt) och träna! Busenkelt och långsiktigt! Fullt medveten om att mängder av parametrar spelar in - genetiska förutsättningar, tidsaspekter, metabolism, eventuell sjukdomshistorik, barnvaktsmöjligheter etc etc - men grundregeln kvarstår! Tror vi gjort det här med hälsosamt ätande onödigt komplicerat då det egentligen bara handlar om sunt förnuft. Av egen erfarenhet vet jag att ju mer man tänker på kropp och mat, desto sämre blir det. Sluta "försöka" så infernaliskt, skippa kortsiktiga dieter och skaffa en livslångt hälsotänk:)


Din kropp är ditt tempel!/ Beckis


"Det skall börjas i tid";) Estelle kör yoga som 1½-åring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar