söndag 14 augusti 2011

Fb-stereotyper & bloggskryt

Som de flesta av er vet hade jag länge ett starkt motstånd till facebook (varför lägga tid vid datorn när man knappt hinner träffa sina vänner "irl"?) men vid årsskiftet, typ 3-5 år senare än alla mina vänner, joinade jag gemenskapen. Erkänner att jag hade fel - jag umgås med mina nära & kära väl så mycket nu som förrut och det är faktiskt ganska kul att höra vad såväl "friendsen från förr" gör nu för tiden som vad tjejligan skall hitta på till helgen. Kan dock inte låta bli att förtjusas/förundras/förfäras över hur snabbt olika "fb-roller" etableras...


Låt mig presentera min högst vetenskapliga (haha) lista över fejans "statusstereotyper":

A/ Barnbabblaren: Hyllar sina kids i tid och otid och skriver ständigt vad barnen gör och säger. Jag är den första att hålla med om att småttisar är det bästa som finns och att livet som mamma är fascinerande, men vore det inte skönt att ibland "bara" vara sig själv, kompis eller kollega?


Engla Estelle

B/ Storskrytaren: "Lever livet i St Tropez", "Spana in mina senaste shoppingfynd!", "Lucky me som har väldens bästa vänner!". På nätet "skryts" det hejvilt - om resor, kompisar, prylar, upplevelser... and I like it;) Jag vill höra om mina vänners gullungar, semesteräventyr, kärlekar och superkarriärer men även om deras "monsterbarn", mardrömsresor, fulragg och jobbstrul. Jag är fullt medveten om att jag själv, ständigt, ägnar mig åt fb- och (framför allt) bloggskryt men försöker blanda yta & djup, topp & flopp. För livet är ju en mix av allt, right?!


Grym shopping i Madrid!

C/ Martyren: "Skall det vara så här?", "Uttråkad...", "Ännu en regnig dag!". Har bara en kommentar - ryck upp dig!

D/ Glädjespridaren: "Kärlek till er alla", "Idag kommer bli en grym dag!", "Latte i solen, kan det bli bättre?". Min grundinställning är att jag älskar dessa "friends" och tycker det är fantastiskt med positiva energiknippen! Men, visst, ibland kan man ju undra hur det kan vara härligt/toppen/mysigt precis hela tiden;)

E/ Träningsfreaket: "Precis avslutat min löprunda", "Nu Pump, ikväll yoga!", "Stark idag!". Med risk för att stöta mig med halva min bekantskapskrets (då princip alla tränar mer eller mindre) måste jag ändå stå för att jag tycker dessa statusuppdateringar är ganska ointressanta.

F/ Mystikern: "Vad var det jag sade?!", "Dagen då allt blev fel.", "Förvirrad!". Kanske, enligt min mening, "den värsta" av stereotyperna. Att ständigt lämna kryptiska meddelanden (vilka kräver minst 5 "kära-du-vad-är-det-som-har-hänt-kommentarer) är ju sååå tröttsamt! Håller starkt på det gamla talesättet "har man sagt a får man säga b!". Blir liksom lite lättare att förstå/stötta/kommentera då!

G/ Check-in-fanatikern: Att veta att kompisen befinner sig på en viss restaurang eller nattklubb är ju toppen (kanske vill man sluta upp) men alla dessa "hemma"/"casa"-incheckningar förstår jag mig, i ärlighetens namn, inte riktigt på!

H/ Fb-marodören: Personer vilka skall berätta om allt, hela tiden. "Har varit på Ica", "Pluggar", "Trött". Ärligt? Who cares?

I/ Länkligisten: Det är absolut härligt med spännande och läsvärda länkar men i lagom dos. Anges fler än en åt gången tappar, åtminstone jag, intresset direkt! Och, kära bloggvänner, kanske behöver man inte vidarebefordra alla blogginlägg utan välja ut de man är mest nöjd med?

J/ Fotofantasten: "En bild säger mer än 1000 ord" så alla som diggar att lägga ut bilder, kör på:) Men, likt länkantal, krävs en viss sållning! Några partypics är definitivt underhållande men femtioelva, aningen tjatigt.


Högst medveten om att jag generaliserat galet mycket, men visst är det spännande hur vissa hamnar i ett särskilt fack? Erkänn att du med relativ lätthet kan placera in dig själv och dina vänner i ovanstående stereotyper? Hade tänkt att iklädda mig rollen som "Käcke-Becka" och avsluta med något i stil med - Vilken typ är du? Självfallet skall du vara som du är men kanske vore det även kul att variera sig lite? Ångrade mig dock i sista sekund. Vem är jag att säga hur du skall göra? Mixen av ytligt & djupsinnigt, vardag & fest, dur & moll är ju vad jag tycker är intressant. I din logg (eller på din blogg) skall du givet göra som du vill!


My God! NU får det sannerligen räcka med babbel ifrån min sida!

Kyss/ "ABDIJ-hybriden"


Ps I sann "Stereotyp-B-anda" avrundar jag med en "skrytsession" över den senaste tiden:) I dagarna två har jag njutit av skönt strandhäng - i fredags tillsammans med "Ibizagänget" (LillM, Jessica & Anna) och igår med Mamsen. Sover ganska kasst nu för tiden (förlossningsnerver?) så det är gott att alstra lite extra energi ifrom av solljus och härliga människor:) Apropå energiboost, vilken superduperdejt jag hade med VÄRLDENS BÄSTA ÅSA igår kväll! Var trött som få före hon kom men piggare än på mycket länge när hon gick två-tiden. Hjärtligt TACK för glädje, skratt, energi och kärlek! Det finns ingen som får mig på så bra humör som du! Ds


Våra ögonstenar - Ebbe & Elle


Ebbe flirtar med en fnittrande Estelle;)

4 kommentarer:

  1. Älskar dig av hela mitt hjärta du hysteriskt roliga kvinna! Äntligen tog nån bladet från munnen.. ;)

    SvaraRadera
  2. Tänk vad kreativ jag blev efter en kväll med dig! Och då drack vi inte ens vin;) Hur skall det gå när vi sippar skumpa nästa gång? Kärlek! Always!

    SvaraRadera
  3. Jag känner igen mig på ALLA stereotyperna... Bra eller dåligt??? Tack för ett grymt bra och träffande blogg-inlägg;-) Härliga människa!

    SvaraRadera
  4. Definitivt BRA Mallsan! Det visar att du inte är det minsta enformig;) Big hug!

    SvaraRadera