onsdag 8 juni 2011

Vad gör man inte för Marc Jacobs?


Värt poliskontroll & parkeringstrubbel?


Konstaterar utan minsta antydan till tvekan att vare sig tankning eller parkering är min grej. Med risk för att tråka ut er med alla farsliknande historier gällande mina paradgrenar ber jag ändå (i terapeutiskt syfte) att få återberätta gårdagens två osannolika scenarier.

Smått stressad svänger jag in på Shell i Partille för en snabbtankning före mitt MVC-besök. Har i förväg (för typ femtioelfte gången) kontrollerat på vilken sida tanklocket sitter och min ambition är att elegant svänga in vid lämplig plats. Detta misslyckas radikalt och efter sextiotvå backa-köra-fram-igen-omgångar lyckas jag (småsvettig och lätt generad) äntligen hamna rätt. Gör ett antal försök att få igång tankapparaten men besinen lyser med sin frånvaro oberoende av hur många gånger jag trycker på "blyfri 95" eller hur hårt jag pressar tankhaken. Svär högljutt och sekunden senare ser jag skylten "ur funktion" vid min sida. Lätt att missa menar jag - dels stod det en gatupratare brevid mig och dels hängde en skylt (likt hotellets "do not disturb skylt") över själva slangen...

Hoppar in i bilen igen och efter x antal nya köra-fram-och-tillbaka-som-en-idiot-vändor landar jag vid en ny pump. Till min förtvivlan ser jag då att det står konto och inte kassa så det är bara att återigen snällt byta tankplats. Är nu rejält trött på hela mackproceduren och lackar ur när den nya (tredje) pumpen saknar 95-bensin. In på macken och nästintill skriker ut: "Jag har problem!" varpå en ung, småfräck, mackbrud svarar: "Jag märker det"! (Tack för den, vad sägs om att komma ut och hjälpa?) Efter en försäkran att V-power bensin funkar väl så bra som bensinen jag var ute efter beger jag mig ut och avslutar min 20-minuters tankning. Behöver jag skriva "pust och stön"? I don't think so...

Efter MVC-besöket borde jag åkt direkt till jobbet (då jag redan var flera timmar sen) men beslutar mig istället för ett kort stopp i stan för att byta min morsdagpresent. (Hade fått ett ljuvligt armband av Estelle/Micke med texten "today, tomorrow, forever" men dessvärre var det för stort.) "Det är väl ingen som märker om jag blir ytterligare 20 min sen?" tänker jag optimistiskt. Nej, det kanske man kommit undan med, men inte 1,5 h... Så, varför denna försening?

Skulle parkera i NK:s parkeringshus men efter jag stoppat in mitt kreditkort fick jag motorstopp, blev tokstressad och hann ej köra in förrän bommen hunnit gå igen. Försöker med kortet en gång till men apparaten tvärvägrar då den förmodligen redan registrerat att jag "kört in". Går ur bilen och signalerar till bilarna (typ 5-6 st) bakom att backa. Drabbas av prestationsångest och lyckas med nöd och näppe ta mig därifrån. "Jag skiter i p-huset och ställer mig någon annanstans" muttrar jag för mig själv, men då plingar en klocka i huvudet. Kanske måste jag dra kortet för att få p-huset att fatta att jag "åkt ut" igen? Bestämmer mig för att hitta någonstans att stå och sedan (per fot) återvända och reda ut soppan. Vad inträffar då? Jorå, farbror polis tar in mig för nykterhetskontroll (?)!!! Kan i och för sig förstå honom med tanke på hur jag körde när jag skulle trixa/backa mig ur parkeringshuset;)

Efter alkoholtest och febrilt letande efter ny parkeringsplats befinner jag mig åter i p-huset och ringer på "hjälp-klockan". Efter jag förklarat mitt ärende uppmanas jag bege mig till City parks parkeringskontor för att "avregistrera kortet". Väl där har de lunchstängt och till slut, typ 1,5 h efter jag försökt parkera i NK:s p-hus, har jag fått betala och "är fri" att åka. Ja, vad säger man? Saknar liksom ord...

Medan jag inväntade att City parks kontor skulle behaga öppna hann jag i vart fall byta armbandet och fick med mig ett Marc Jabobs armband i vitt och guld:) Plåster på såren efter en ytterst besvärlig förmiddag! Åkte därefter till jobbet och fick skamset erkänna hela historien...


From nu - bojkott av p-hus och överlämning av tankning till man!

Puss/ Beckis (som för övrigt gått upp ytterligare 3 kilo och numera kan beskrivas som "rund och go")

2 kommentarer:

  1. Oh my!
    Snacka om stressig/svettig dag...tur du inte hade Estelle i bilen, då hade nog stressfaktorn höjts en smula!

    Puss i massor hoppas Micke hade en kanonkväll, vi blev såååå sena efter Operan. Svansjön är juh huuuuur lång som helst.

    SvaraRadera
  2. Vi hade det toppen men saknade såklart svansjönligan:) Ses snart hoppas jag! Puuuuss!

    SvaraRadera