fredag 11 februari 2011

Välsignat tillstånd


Mitt livs ögonblick
(Estelle ngn minut gammal)


Mitt beklagande över trötthet, illamående och energibrist den senaste tiden har väl (tyvärr) knappast kunnat undgå någon som finns i min närhet eller läser min blogg... För att inte tala om inläggsfrekvensen vilken dykt ifrån varannan dag till max två ggr/v. Ledsen för denna "neggotrend" men jag är övertygad om att den vänder snart då mitt usla hälsotillstånd har en väldigt naturlig - och helt f a n t a s t i s k - orsak: Jag är gravid igen! Japp, du läste rätt! Jag är "på smällen", har "en bulle i ugnen", befinner mig i "ett välsignat tillstånd"! Härligt, skrämmande och alldeles, alldeles, underbart på samma gång!

Är i vecka 12+3 (för oinvigda betyder detta att bebben är 12 veckor och 3 dagar) och jag såg den lilla knoddisen, via ultraljud, för första gången igår. Helt magiskt att faktiskt få ett konkret bevis på att ett nytt litet liv växer inuti mig - hon/han var i full gång och sparkade (dansade?) och vinkade till oss. L y c k a.


Så, om vi lämnar den "rosaskimrande bubblan" för en stund... Vad har jag hittills upplevt för gravidnojor, cravings och andra tokigheter? Här kommer listan:

- Har blivit beroende av Kiviks färskpressade äppeljuice - brukar minst 1 flaska/dag
- Fullkomligt frossar i mackor med smör och ost då detta är typ det enda jag inte mår illa av. Skojar inte om jag säger att jag gör slut på två stora ostar/v. Risken finns att jag kommer förvandlas till en gigantisk Grevé inom snar framtid;)
- Min enda längtan just nu är att sova. Stackars tös, tänker ni nu, får hon inte sova? Jorå, jag sover hela tiden - morgon, middag, kväll, före klass, efter klass, framför tv:n, på golvet... Gud hjälpe mig ur detta zombietillstånd.
- Knarkhundar - släng er i väggen, här kommer jag! Har luktsinne som överträffar en spaningsschäfer.
- Läste någonstans att man skall få rosiga kinder under graviditeten... My ass!!! Jag är blekare än någonsin, tror tom jag skiftar i ljusgrönt! Lägg till slitet hår, dålig hud och degig mage så har ni "den nya Beckis". Usch och fy! Längtar efter att denna "mellanfas" skall vara över, att jag skall få en liten schysst babykula och bli mitt vanliga jag igen. Just nu känns detta, dessvärre, oändligt långt bort.
- Jag lipar hela tiden - framför tecknade filmer, över Jim Bergs mail ang cancersjuka barn, under avslappningen i bodybalance, när jag kräks... Känslostormarnas tid är här! Förvisso inget nytt för mig eftersom jag alltid har känslorna utanpå kroppen.


Välklädd (men aningen blek) QC-modell*


Summan av kardemumman - det är underbart att vara gravid;) Helt ärligt... INTE, men det är f u l l k o m l i g t magiskt att få bli mamma igen.


Kärlek, Tjockelina


* Apropå QC så har jag beslutat mig för att ta en paus med Veckans Cat:( Hur mycket jag än älskar QC, Cat och att göra detta inlägg och hur exhibitionistisk jag än må vara så behöver jag vila ett tag. Men, misströsta inte, jag, och "maggen", will be back;)

17 kommentarer:

  1. Åhh Grattis:)

    Sitter här med min lilla tös som blir 3 månader på söndag och fast jag sa aldrig mer när jag födde så är jag nästan redan sugen på nästa:) sugen på att ha den där kulan på magen. Konstigt (men tur) att man glömmer det där jobbiga så fort.

    Lycka till med allt.

    Kram Jennie (som du inte känner eller har träffat men som följer din blogg, jag känner Åsa:))

    SvaraRadera
  2. Glad nyhet!! Puss Tjocklina;)

    SvaraRadera
  3. Grattis Finaste Jennie till din ljuvliga dotter och varmt TACK för din hälsning!

    MolleDarling! Skall bli u n d e r b a r t att se dig om ngr timmar! Jag kommer!

    Gårdis, du kommer undan med att kalla mig för tjockis i 9 mån men SEN!!! ;)

    Puss på er alla 3!

    SvaraRadera
  4. Haha.. Först och främst - graaaaattiiiiiiis!!!! <3 Helt ljuvligt!

    Sen måste jag bara få säga: Jennie - du är så SKÖN! :)

    Kärlek/Å

    SvaraRadera
  5. Grattis till graviditeten! Instämmer i att det inte är underbart att vara gravid men magiskt att få bli mamma igen. Är själv i samma situation

    Häls en vän till Lina som tittar in ibland via hennes länk

    SvaraRadera
  6. Underbart Lisa, GRATTIS!!! Såg på din blogg både en superfin mage och massor av goda recept. Blev hungrig med en gång:)
    Kramar, Beckis

    Åsi! Du måste ju presentera mig för sköna människor som Jennie:) Puss!

    SvaraRadera
  7. Ååh vad härligt med en liten bebis, grattis;) Puss och kram Jenny

    SvaraRadera
  8. Tack Finaste Jenny! Puss till dig och familjen!

    SvaraRadera
  9. VÄRLDENS GRATTIS! Håller tummarna att allt går väl och att du blir lite piggare/rosigare snart;-) Stor Kram Malin H

    SvaraRadera
  10. VÄRLDENS PUSS till energiknippet Malin!

    SvaraRadera
  11. Såååå underbart!
    Grattis grattis grattis igen!!!

    Åsa!
    Vi måste lägga den där listan på minnet nu inför resan....annars går det illa.
    Kiviks äppeljuice packas ner
    Mackor med ost också
    Parfymer så vi inte luktar illa...
    ;)
    och Beckis du är alltid vacker!

    PUSS Sandy M

    SvaraRadera
  12. Vamouz a la Madrid:) :) :) (Stavning?)
    Skall bli så g r y m t!!! Toklängtar!
    Kyss, Bus

    SvaraRadera
  13. Men oj oj oj vad man missar när man slarvar med bloggläsandet ett par dagar! GRATTIS för tusan <3 <3 <3 !!!

    SvaraRadera
  14. Japp Soff, nu snackar vi bältdjur av SÖTASTE sort:)
    Stor kram Fining!

    SvaraRadera
  15. Åååååhhhhh!!! Stort grattis till er! Vilken underbar nyhet i vinterkylan :) De är värda alla tårar, bleka kinder, odörer, ostmackor & annat som ev. tillkommer - & Cava finns ju kvar ;) Önskar att jag också hade Åsa som chef.... Puss & gonatt från Stenungsund

    SvaraRadera
  16. Ljuvliga Linda, tusen TACK!
    Skall tipsa Åsa om en lämplig Moving Arts förmåga i Stenungsund;)
    Natti natti

    SvaraRadera