onsdag 15 februari 2012

Grodor under dopsamtal


Söt som socker i "dophatt"


Hoola bandoola vad "grodorna flög" under dagens dopsamtal:) När prästen Robert, likt många ofta gör, undrade om Noelle betyder "jul" (god jul på franska heter ju, som bekant, joyeux noël) svarade jag: "Nej, men hon blev till ungefär då!" Hur tänkte jag där? En aning överflödig information kanske?

Jag bröt emellertid snabbt den pinsamma tystnaden (och blev poppis hos prellen igen) genom att ställa en fråga om dopets innebörd. Dopet handlar om tillhörighet (så långt är jag med) men i Bibeln står även skrivet att "barnet skall renas ifrån synd", något mycket märkligt enligt min mening. För vad kan vara renare och mindre syndfullt än en liten nyföding? Robert tyckte frågeställningen var mycket intressant och talade i tjugo minuter om dopets historia och kollektiv vs individuell synd. (Barnet, som person, är aldrig syndigt men "mörka krafter" finns hos människosläktet som grupp.) Sammanfattningsvis - ett dopsamtal fyllt av såväl seriositet som bus. Hur som helst var prästen hur trevlig som helst och jag är övertygad om att dopet blir något alldeles extra:)

Övrigt nytt på dopfronten? Dopbarnet har provat sina högtidskläder och jag vågar lova att hon är fullkomligt bedårande. Vill inte avslöja för mycket men kan inte låta bli att ge er en smygtitt på huvudbonaden. Estelle bar spetshuckle under sitt dop men till Noelle satsar vi på mössa. När man inte har så mycket hår gäller det ju att värma lilla knoppen efter det heliga badet:)



Noelle verkar nöjd över mössvalet


Halleluja!/ Beckelina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar