tisdag 11 januari 2011

Plan Barnmorska


Estelle, några timmar gammal


Trodde aldrig jag skulle sitta i en gymnasiebänk igen men man skall "aldrig säga aldrig" - Beckelina goes back to school;) Imorgon påbörjar jag steg 1 av 3 på vägen mot (ett av) mina drömyrken, barnmorska. 2010 är året jag slutar drömma och börja agera:) This is the plan:

1/ Naturkunskap B på Komvux (Tjo ho, jag och kidsen!)
2/ Sjuksyrra-programmet
3/ Barnmorskestudier

Hur fastnade jag då för detta yrke? Har jag länge haft en längtan att arbeta inom vården? Hanterar jag blod och kroppskador på ett föredömligt sätt? Är jag bekväm med intima situationer med främlingar? Svaren är nej, nej och NEJ! Men, varför, i hela friden skall jag då läsa till barnmorska?

Svaret är enkelt - jag älskar människor i allmänhet och bebisar i synnerhet. Pallar jag inte blod, kroppsvätskor och intimgrejen kan jag ju alltid väga och mäta bebbar på BVC, inte så dumt det heller;)


Vem kan motstå sådana här goingar?
(Edith von Zweigbergk)


Wish me luck, kan nog behöva det! 4,5 års tentaångest börjar nu;)

Kyss/ Busan


Ps Har lite dålig koll på vad Naturkunskap egentligen är så jag frågade min Fina Tess (som är gymnasielärare i ämnet) om det handlar om "stenar och sånt". Fick ett gapflabb och följande till svar:

"Bus! Tror jag döööööööööör!!!!!!!! Tänk om det ändå hade varit stenar och sånt... ;) Det här skall du kunna:

- Eleven utför med handledning experimentella och praktiska moment.
- Eleven utför mätningar och undersökningar samt beskriver muntligt och skriftligt iakttagelser och resultat.
- Eleven ger exempel på användning av naturvetenskap och teknik i samhället.
- Eleven läser och förstår texter som innehåller naturvetenskapliga begrepp och fakta.
- Eleven beskriver människokroppens byggnad och funktion.
- Eleven diskuterar etiska frågeställningar som rör genteknik.
- Eleven har kunskaper om livsstilens betydelse för hälsan."

Oops, önskar det handlat om stenar och sånt. Kan ju iallafall "gnejs";) Ds

6 kommentarer:

  1. Lycka till Beckis! 2011 är året som precis börjat...
    Kram Lotta L

    SvaraRadera
  2. Jag önskar dig STORT Lycka till!
    Det fixar du galant..!
    Kram Lina*

    SvaraRadera
  3. Sötnos! Så fantastiskt roligt att läsa att du tagit detta steg! Blir såå glad att höra, då jag inte kan tänka mig någon bättre till yrket än dig! Synd bara att du inte redan var klar, då jag hade velat ha din experthjälp på min :)! Här kommer massor med lycka till kramar!
    Kyss Hellan

    SvaraRadera
  4. Bästa Vänner!

    TACK snälla för er support, vad skulle jag göra utan er?!

    Hellan, det kommer gå hur bra som helst för dig! Längtar så jag kan dö efter LillHellis:)

    Stor kram till er alla/ Beckis

    SvaraRadera
  5. Grattis Rebecka, det är den största och viktigaste steg att hitta det man brinner för och bestämma sig, sedan flyter det bara på. Jag håller med de andra att du är som skapat för yrket. Tänk vad su ska få krama om massa med bebisar/goingar. Jag är avundsjuk, hehe. Stor kram till dig//Adisa

    SvaraRadera
  6. Fina Adisa, TACK! Största kramen till dig! Saknar dig!

    SvaraRadera