fredag 17 september 2010

Sicilien & en gnutta Berlin


Giardini Naxos med vulkanen Etna i bakgrunden


Hemma i (kalla, regniga) Svedala igen efter 4 varma och härliga, men intensiva, dagar på Sicilien tillsammans med Däckarna. Resan återges bäst genom foton och bildtexter så håll tillgodo - här kommer en resumé av vår Sicilientripp:



Hotellet i Giardini Naxos var väldigt fint. Gissa vem som, i egenskap av researrangör, fick en svit med 5 sovplatser?


Ifrån mitt rum hade jag utsikt över det härliga poolområdet


Micke och Micke var helnöjda med att vara framme och firade detta i baren, uppsnofsade med identiska brillor. (Present ifrån Micke S till Micke von Z:)


Första dagen hängde vi mest vid poolen och på kvällen åt vi Sicilianska "läckerheter". Tyvärr var dessa inte inspirerade av det italienska köket (under resan fick vi veta att Sicilianare vill frigöra sig från Italien och gå sin egen väg) utan bestod av aubergin på längden och tvären, svärdfisk, pasta med pistage (!!) och SÖTA kakor... Maten på "A Masseria" var ingen höjdare men stämmningen var på topp!



Dag nr 2 var det dags för vårt första kulturella inslag - sightseeing i Taormina, en alldeles bedårande stad uppe i bergen. Här står alla fruarna och Lars uppradade framför entrén till den grekiska teatern. (Övriga var på konferens... Jag blev väldigt nöjd med min far när han föreslog att jag skulle vara med på "damaktiviteten" istället för mötet.)


Grekiska teatern med en catwalk framför (!). Fashion week på Sicilien hade sina visningar här - tänk att få glida runt med dessa vackra kulisser och havet i bakgrunden - not bad! (Apropå modevisning så skall jag mannekänga på Frölunda Torg nästa helg och var på "fitting" idag. Knappt ngn skillnad alls, haha:)


Trånga gränder i Taormina


Maria Berg förgyller en av många fina statyer


Jennie, Lena och jag åkte linbana ifrån staden för att spana in den närliggande stranden. Vattnet var kristallklart!


Redo ifrån kväll nr 2 iklädd leopardklänning och nyinköpt halsband if Dori Csengeri (jajamen, lite shopping hann vi också med under rundturen i Taormina)


Herr & Fru Beijersten (chef för Nokian)


Lekledarna (tillika styrelseordförande Stefan och Däckar-bossen Mikael) stod för kvällens underhållning


Lennart Berg var på spexigt humör



Tredje dagen begav vi oss till vulkanen Etna. Här ser vi Stefan och Jens på 2000 m höjd!


Pappa på Etna


Gole Alkantara - vidunderligt vacker ravin med iskallt vatten (ja, jag nöjde mig med att doppa tårna:)


Här står jag brevid damen som varit med på flest Däckar-resor - Lillian Sahlin


Lillian och Gunilla var kvällens entertainers - wow, vilket drag det var på dessa damer! Gunilla viskade till mig i baren: "Jag vill ha en San Fransisco med sprit" och sedan sade hon högt till bartendern "One San Frisco with sprite"! Ljuvliga kvinna! Till slut fick hon både alkohol och Sprite i drinken:)


Martin ville också testa den smala gatan... (jmf ovan:)


Sista kvällen showade chefen loss i baren tillsammans med Luca. Skål för en fantastisk resa!


På vägen hem mellanlandade vi i Berlin och istället för att hänga på flygplatsen drog vi in till city och käkade wienerschnitzel!


Sammanfattningsvis - MER än härligt!


Ciao/ Beckis


Ps Sicilien är ju maffians hemvist men under vår resa såg vi inte ett spår av denna illegala verksamhet. (Micke hade således inte behövt oroa sig för att jag skulle bli bortrövad av skumma "Al Capone-typer"...) Vår guide Anneli berättade att 70 % av Siciliens maffia, inkl "Bossarnas boss", numera sitter inspärrade på öns fängelse. Ds

1 kommentar:

  1. Ser hur härligt ut som helst! :) Avis på sol och värme! (Och på att du är så löjligt snygg i underkläder.. ;) Go Beckis! Kyss

    SvaraRadera