onsdag 29 september 2010

På upptäcksfärd


Grodor (min mors favvodjur) finns det gott om på Universeum
(foto: Google)


Universeum är definitivt en upplevelse för såväl stora som små. Estelles ögon fullkomligt lyste när hon med stor entusiasm zick zackade sig fram mellan hajar, ödlor, grodor och ormar (eller ajar, uddlor, gjodor och ojmar som det heter i hennes värld) och Micke blev som ett barn i en gottebutik när han hittade lekhörnan med diverse spel. Favoriten blev, inte helt oväntat, ett handbollsspel där man, i egenskap av målvakt, skulle fånga flest bollar medan allt dokumenterades på en stor skärm. Mannen min iklädde sig skådespelar- och idrottsrollen finfint och givetvis slutade han inte spela förrän han kammat hem såväl första, som andra och tredje pris. Jag hävdar - med hänvisning till hans kroppsbyggnad - att han fuskade då han enbart placerade sig i mitten och lugnt sträckte ut sina långa armar åt höger och vänster. Själv trodde jag det var ett fotbollsspel och kastade jag mig fram och tillbaka, körde olika sparkserier och bicakletas, men vad fick man för det? Inte ett enda stilpoäng - värdelös domare;)

Den stora behållningen av dagen var helt klart Lilltjejens glädje över såväl djuren som lekavdelningen, men personligen hade jag svårt med de olika temperaturväxlingarna. (Får väl skylla på min hormonobalans som just nu gör mig svettig och kall om vartannat, lättirriterad och allmänt apatisk.) I akvariumavdelningen frös jag nästan sönder och samman och i den tropiska miljön svettades jag som en tok. Härmed utfärdas en varning! Se till att ta av er före ni äntrar regnskogen. Såg allför många genomsvettiga små kottar idag med täckjacka och mössa... Skärpning föräldrar!

Jag tog mängder av sköna foton idag men, när jag kom hem, insåg jag till min stora förskräckelse att kameran var borta. Kallsvettig (hormonerna igen) slängde jag mig på telefonen och ringde Universeum och, efter en kort utfrågning om kamerans utseende och innehåll, fick jag det glädjande beskedet att den var inlämnad i kassan. TACK snälla, goda du/ni som hittade den! Publicerar bilderna inom kort!

Väl hemma somnade vi omedelbart, likt tre slagna hjältar. Det är tufft att vara på upptäcksfärd;)


På återseende/ Beckis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar