fredag 28 oktober 2011

Vad är det med folk?

Följande konversation (eller skall jag skriva monolog?) utspelade sig i tisdags på BVC under Noelles första läkarkontroll:

Jag: "Ja, som du ser är hon lite prickig?"
Läkaren: (tyst)
Jag: "Jo, jag vet att bebisar i hennes ålder kan bli lite röda, men tycker du inte det är ovanligt mycket?"
Läkaren: (fortfarande tyst)
Jag (i mitt 3:e försök att få vetskap gällande utslagen): "De blossar upp vid amning och när hon skriker."
Läkaren: (tystnaden fortsätter)
Jag (nu både förbryllad och irriterad över doktorns oförmåga att tala): "Prickarna blir bättre när hon lugnar sig men, som ni ser, går de inte bort. Kan det vara någon sorts allergi? Kanske tål hon inte att jag äter/dricker mjölkprodukter? Är hon allergisk mot mjölksocker?"
Läkaren: "Alla barn tål mjölksocker."
Jag: "Jaha?! Jag har hört många mammor som fått rådet att sluta med mjölk?!"
Läkaren: Mjölkprotein. De tål inte mjölkprotein."

Nämen okey, först vägrar gubbskrället att svara på mina frågor angående hudutslagen och sedan är han tyken för att man inte vet skillnaden på mjölksocker och mjölkprotein. Har jag missat något? Trodde läkarens uppgift var att försöka reda ut frågetecken och, om möjligt, ställa en diagnos?! "Låt-patienten-ställa-sin-egen-diagnos-metodiken" är, enligt mitt tycke, helt värdelös. Jag frågar ju för att jag vill ha svar, inte för att höra min egna röst. Upprörande är bara förnamnet!


Annars då? Jo tack, förutom alla sexhundatolv dagliga gräl jag har med min 3-åring är allt bra;) Babyvård är ingen match i jämförelse med 3-års trots! Oh, my God, vad det bråkas just nu! Härom dagen hade vi en glassfajt i över en timma och idag tokvägrade Estelle såväl att borsta tänderna som att ta av sig sitt halsband före läggdags. Håller mina tummar hårt att detta är en snabbt övergående fas. Så himla tråkigt och energisugande att tjafsa hela tiden. I synnerhet med den man älskar mest i världen och helst bara vill krama:(


Ibland längtar man efter "den gamla goda tiden";)
(foto: Åsa Eriksson)


Kyss & Trevlig helg!/ Beckis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar