fredag 21 oktober 2011

Katastrofal kosthållning


Kafégos


För tillfället är min kosthållning katastrofalt dålig. Urusel. Under all kritik. Dagen efter Noelles förlossning vägde jag 64 kg (dvs ca 5 kg mer än mitt normala jag) men, vid tisdagens efterkontroll, hade jag gått upp 2 kilo. What the f**k! Trodde det var meningen att man skulle tappa gravidkilon under amningen, inte lägga på sig?!

Behöver dock inte vara hjärnforskare för att förstå vad det är som pågår. Kladdkaka till frukost, lunch, middag och nattamat ger, helt enkelt, ingen slank figur. Men hur lätt är det att avstå när kroppen, av utmattning och sömnbrist, fullkomligt skriker efter energi?! Nu, före vartenda plagg i garderoben är obärbart, är det emellertid hög tid att sluta hitta på ursäkter och dags att shape up! Har bestämt mig för några enkla hållpunkter:

* Flingor äts till frukost (dvs 1 gång/dag) och inte, som nu, i tid och otid. Likadant gällande mackor. Smörgås till frulle, men inte som komplement eller istället för mat.

* Bryta äppeljuiceberoendet jag lade mig till med under graviditeten. Juice är nyttigt i lagom dos, men inte 1-2 liter om dagen.

* Sluta helt med sötsaker. Svintrist, men "jag-tar-bara-en-ruta-mörk-choklad-till-kaffet" funkar tyvärr inte för min del. En bit tenderar väldigt lätt att bli flera... vips har man slukat en hel chokladkaka eller ett halvt paket ballerinakex. Självfallet kommer denna punkt avbrytas så snart mina extra kilon är borta - ett liv utan choklad är, för en chocoholic som mig, fullständigt otänkbart!

Tänkte först införa ett dagligt maxintag kaffe (typ 5 koppar) men ångrade mig före jag knappt hann tänka tanken;) KAFFE är mitt allt just nu och någon last måste man faktiskt tillåta sig! Den stora utmaningen blir att hoppa över mumsbiten som ackompanjerar kaffet så fint...


3 enkla regler - flingor & macka till frulle (men ej till lunch eller middag), äpplejuice i normala mängder och snaskförbud - borde man väl kunna hålla? Låter enkelt men jag vet redan nu att jag kommer ha svåra problem med samtliga punkter. Men - har man viljan, klarar man allt - sägs det ju... Återkommer såklart med rapport!

Så, när börjar eländet? Då "på måndag" är blassé (och aldrig fungerar) startar jag redan imorgon! Jättekäckt med tanke på att jag först skall på "shoppinglunch" på Fiskekrogen med "mamma & friends" och sedan till Hellis på hemmamys . Prövningar direkt alltså! Bring it on!



From nu - enbart kaffe på Paley;)


Nog babblat om mat! Inte så himla intressant för er att läsa om, men jag behöver liksom "en sporre" att komma igång och att formulera min nya kosthållning i ord är ett steg på vägen!

Ha en riktigt mysig helg! PUSS!/ Beckis


Ps Småstartade lite redan i veckan... Vid tisdagens lunch hos CicciSöt tog jag bara 3 chokladbitar (trots att hon lade fram säkert 10) och igår, hemma hos Åsa, avböjde jag hemmabakade vaniljbullar! Man måste ju vara knäpp;) Förresten - TACK Fina Cicci & Åsi för två härliga lunchdejter!!! Ds

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar