fredag 9 juli 2010

Goodbye NK-Details

Vet knappt hur jag skall inleda dennna eländiga historia men jag antar att det är bäst att helt enkelt återge allt från början. Vill redan nu varna känsliga serviceinriktade läsare då det jag nu skall berätta slår alla rekord i kundvanvård.

I februari 2009 fick jag en Gucci-ring av Micke i kärleksgåva på vår "3-års dag". Jag blev givetvis stormförtjust men dessvärre var ringen i fel storlek. När vi ville byta den förklarade personalen på NK-Details att det skulle ta långt tid - kanske uppemot 3 mån - att få hem en ring i rätt storlek. Självklart blev jag besviken på denna långa väntetid men, då smycket betydde väldigt mycket för mig, beslutade jag mig för att vänta. ("Den som väntar på ngt gott...") Tre månader gick och vi hörde inte ett ljud ifrån NK-Details. Efter sommaren och under hösten gjorde vi en mängd besök på NK för att förhöra oss om ringen anlänt men gång efter gång fick vi gå tomhänta därifrån. Ursäkter såsom "Gucci är så himla struliga" och "Vi har innngen annnning om när ringen kommer, Gucci är, som sagt såååå jobbiga att ha att göra med" blev en aning tröttsamt att lyssna på efter månaders väntan. Ständigt försökte personalen övertala oss att ta våra pengar tillbaka men eftersom vi aldrig fick ett definitivt besked att ringen inte skulle komma var detta inte ett alternativ då jag, som sagt, väldigt gärna ville ha mitt smycke. I november 2009 (efter 9 månaders väntan) gav vi till slut upp och fick våra pengar tillbaka. Samtidigt blev vi lovade att vi självklart skulle bli uppringda när ringen anlänt och att vi skulle kompenseras för vår onödiga väntan. ("Vår butikschef har fixat ngt riktigt fint till dig", ursäktade sig tjejen i kassan när hon såg min besvikelse över hela situationen.)

Vad har då hänt sedan november 2009? Ingenting! Jag repeterar - Nada! Inte ett telefonsamtal, inte en ursäkt - ingenting! Ni som känner mig vet att jag är en "fegis" när det gäller att klaga (skulle t ex aldrig, trots att det kanske ibland är motiverat, få för mig att klaga på "dåligt vin" eller liknade) men denna gång kände jag att "måttet var rågat". Härom veckan begav jag mig till NK för att diskutera saken med butiksansvarig men hon var (som så många gånger tidigare när jag sökt henne) inte där. Till slut fick jag tag i henne via telefon och då har hon mage - håll i er nu - att vara snorkig och ifrågasätta varför jag tar kontakt med henne nu. VARFÖR?! Med ytterst otrevlig ton och utan minsta antydan till vänlighet frågar hon: "Vad vill du att jag skall göra?". Vad sägs om 1/ att lämna ett slutgiltigt besked huruvida ringen kommer eller ej, 2/ be om ursäkt för allt besvär och 3/ erbjuda skälig kompensation. Jag saknar faktiskt ord (och det är inte så ofta!). Jag har själv arbetat med service hela mitt liv och skulle aldrig drömma om att behandla en kund på dett vis. Skandal!

Jag sätter aldrig min fot på NK-Details igen och det är väldigt synd med tanke på deras fina sortiment. Så länge denna avdelning har funnits på NK har jag varit butiken trogen och köpt allt ifrån glasögon och pennor till smycken och diverse presenter. Vill med denna tragiska historia varna för butiken med den absolut sämsta servicen jag varit med om. (Är dessvärre inte ensam om denna ståndpunkt - även Åsa har blivit rikitgt illa behandlad.)



Detta härliga halsband (med stora svarta pärlor) fick jag istället för ovan omskrivna ring. Smycket är inhandlat på NK väskor & accessoarer - en ljuvlig butik, väl värt ett besök!

Heja lustfylld shopping i trevliga butiker!

Trevlig fredag!/ Beckis


Ps Glömde en detalj som ytterligare beskriver hur oproffsig personalen på NK-Details är. Efter 6-7 mån får jag beskedet att min ring äntligen kommit. Jippi! Glad i hågen beger jag mig till NK för att hämta den. Väl på plats överlämnas en gravt intryckt ring med motiveringen - "den skall vara så, alla ringar är unika". Dra mig baklänges - inte nog med att jag har fått vänta alldeles för länge - personalen försöker dessutom lura på mig en uppenbart trasig ring. Saknar ord! Ds

2 kommentarer:

  1. Jag HATAR NK Skitails från djupet av mitt hjärta. Inte på ett aggressivt sätt som kräver energi, men ändock. Är övertygad om att alla människor som börjar där måste gå en inkompetenskurs. Det kan omöjligt vara så att de annonserar efter svagbegåvade med icke-service som främsta egenskap. Fast man undrar ju..?

    SvaraRadera
  2. Men Becka (och Åsa) fy fan (ursäkta svordomen) va dåligt, sjukt med butikschefen där, varför ringer du upp mig, vilken sopa. My god blev riktigt upprörd bara jag läser inlägget. Pust, hur anställs vissa människor egentligen - på klädval...???!! eller nåt, inte är det personlighet... Fint halsband dock. Puss, ses ikväll.

    SvaraRadera