lördag 12 maj 2012

Mental baksmälla

Efter föregående helgs träning- och glädjeboost har veckan som passerat mest kännetecknats av orkeslöshet och mentalt oförmåga att göra något mer än det mest "nödvändiga". Mycket märkligt (med tanke på upprymdheten och energin jag kände för knappt en vecka sedan) med det beskriver ganska väl hur jag fungerar. Antingen är jag "" - är outtröttlig, kastar mig energiskt över olika uppgifter, ser det vackra i nuet, njuter av livet, och klarar i stort sett "allt", eller är jag "av" - ett tillstånd där det mesta upplevs jobbigt och jag är seeegstartad som f-n.

Svackan infinner sig oftast efter en intensiv och lustfylld period (typ förra helgen) och kan liknas vid en mental baksmälla. Jag är fullt medveten om att livet består av "toppar & dalar" (tur är väl det!) och att innehållsrika perioder måste efterföljas av lugnare - för att ge kropp och själ en chans att återhämta sig - men jag kan inte förneka att jag mår som bäst när jag har "många järn i elden". Antar att en dramatiskt lagd "antingen eller" person (som aldrig skulle göra något halvdant och ogillar uttrycket "good enough") stundvis, helt enkelt, får leva med mental baksmälla... Vem vet, det kanske tom är nyttigt?!

Det gäller dock att inte vara alltför hård mot sig själv. Det är ju inte så att jag legat passiv på sofflocket hela veckan utan skött hem (ingen storstädning men, like always, ägnat mig åt "evighetsplockning"), lagat mat (är det verkligen rimligt att matlagning, matning och diskning skall uppta huvuddelen av ens vakna tid?), tvättat (lätt 7-8 tvättar och ändå återstår minst lika många), tränat BB med Cicci (veckans höjdpunkt) varit hos frissan (såväl välbehövligt som avkopplande) och, såklart, tagit hand om, gosat och lekt med mina 2 ögonstenar (varav minstingen varit tokförkyld och sovit urdåligt hela veckan). "Good enough"?! Förmodligen, men (med mina mått räknat) ändå aningen för slappt och innehållslöst... Kan eventuellt vara så, även om det aldrig konstaterats, att jag har lider av någon form av bokstavskombination - typ "hatar-tristess-älskar-action-adhdgözx";)


Maxa livet!/ Busan


Ps1 Jorden har funnits i miljarder år och (om vi har tur) har vi privilegiet att leva här sisådär 80 år, vilket i sammanhanget är "yttepytte". Med detta i åtanke - vad väntar vi på?! Lev livet! "Fånga dagen"! Varje dag. Varje minut. Varje sekund. Slösa konstant med kärlek och glädje! Det finns ingenting att vänta på! Gör det du funderar över, längtar efter & drömmer om - NU! Ds1

Ps2 Inlägget, vilket startade likt en "självömkangeggamoja", har förvandlats till en livshyllning:) Halleluja! Alla borde ha en blogg! Snacka om terapi! Ds2



Kärlekboosta din omgivning


Testa dina vingar:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar