måndag 10 maj 2010

Flyttfet Lattemorsa


Bar midja - ett minne blott


"Flyttfet Lattemorsa" - That's me! Tragiskt med sant. Let me explain: Flyttfetma kommer smygande och plötsligt en dag (efter ca 2-3 veckors flyttfix såsom ner- och uppackning, inredning och skåpsorganisering) inser du att ett sk "bältdjur" (jag lovar, de finns!) har gjort sig hemmastadd strax under midjan. Ett annat säkert tecken på denna åkomma är att dina nyinköpta jeans (som satt som ett smäck i affären) stramar på ett nytt (oönskat) sätt och framhäver dina sk love handels på ett högst otrevligt vis. Hur har jag då lyckas skapa denna kramvänligare variant av mig själv? Jo, genom (den ruttna) trollformen: "Prioritera bort all form av sömn och vila, packa upp tills du stupar och tryck i dig alla sötsaker du kan hitta för att hålla dig vaken". Ajajaj, INTE bra, imorgon är det jag som byter ut chipspåsar, choklad och ostkex mot frukt och grönt! Fasen vad det lät hurtigt men allvarligt - vem vill ha ett "bältdjur" som inneboende? Som en parantes måste jag nog delvis skylla denna fetma på mina kära svärföräldrar... När de flyttade ut lämnade de nämligen mängder av minichipspåsar till vår kommande inflyttningsfest... Underbart tänkt, men svärdottern saknar tydligen all form av karaktär. Skäms på mig och skärpning! (Undrar om de kvarvarande 3 påsarna räcker till ett 30-tal gäster?)

Då har halva delen av mitt nya epitet förklarats. Nu över till "Lattemorsan": Som ni vet älskar jag kaffe och får grav abstinens när kaffet (av olika orsaker) uteblir. Till min stora fasa har vår espressomaskin ballat ur (igår blev den lagad - tacka Gud) och suget efter "det svarta giftet" har stundtals varit nästintill outhärdligt. I min jakt på kaffe begav jag mig härom dagen till metropolen Valhamra torg - närmaste ställe där det finns en ICA, en blomsterbutik, en videoaffär, ett apotek och ett konditori. Yes - ett konditori!!! Där måste det ju finnas latte! Glad i hågen kvittrar jag fram min beställning "En stor latte tack!". Kvinnan bakom disken tittar förvånat på mig och säger: "Nej, sånt har vi inte men du kan få bryggkaffe med mjölk". HJÄLP, vart har jag hamnat? Och var är närmaste 7-eleven?

Som om det inte var nog med ovanstående "latte-historia"... Igår bekantade jag och Micke oss med halva grannskapet vid lekparken (det är tydligen där man hänger) och från och med 9 maj kommer jag alltid vara "Lattemorsan" för våra grannar på Knektevägen. Jag hade laddat upp med en stor termosmugg (ifrån mitt älskade gröna sköna 7-eleven) innehållandes kaffe med mjölk till bredden. Klunkandes hälsar jag på den ena grannen efter den andre och samtliga smågarvar när de får höra att vi flyttat ifrån Linné. "Saknar latten eller?". De skulle bara veta hur rätt de har;) Efter kaffediskussionen går vi över till "vilket-barn-tillhör-vem-leken" och en av grannkillarna utbrister roat "schysst mössa" när han ser Elle springa omkring i sin pälsmössa. Ojdå, kanske lite väl varm huvudbonad i maj? Vår pratstund med våra nya grannar avslutas med att jag säger: "Supertrevligt at ses men nu måste vi gå och handla, Estelle har inte fått ngn mat idag". Kanske inte den bästa kommentaren att fälla halv två på eftermiddagen. (Samtal ifrån Socialen att vänta...) Samma kille som tidigare diskuterat olika mössor utbrister glatt: "Har ni inget kylskåp?". Fick snabbt förklara att vällingen var slut och Stellsan vägrade att äta både yogurt och macka... Japp, då var man "Lattemorsan-som-svälter-sitt-barn-och-klär-henne-i-vintermössa" med halva grannskapet - härligt jobbat!


Fin mössa i januari... men inte i maj!


H-e-r-r-e-g-u-d, vilket första intryck...

Skall ta revansch!/ Beckis


Ps Har glömt att berätta att jag fått två nya bästisar - Emma (7 år) och Linnéa (5,5 år). Idag när jag var och körde klass ringde de på (för typ femtioelfte gången idag) och frågade efter "Estelles mamma". Micke berättade att de såg grymt besvikna ut när han berättade att jag var på gymmet. Det ni;) Ds

4 kommentarer:

  1. Babe! Vet hur det kan kännas att ha prioriterat bort sin träning ett tag men du måste komma ihåg att det sitter mest i huvudet.. ;) Ta nu på din dotter ett par långkalsonger och gå ut lite i det fina vädret! ;)

    SvaraRadera
  2. Bah! Jag har inga barn, har inte flyttat, tränar som fan och har ÄNDÅ bältdjur, smaga av den du :)! ( Neeej, jag är inte bitter ;). )

    SvaraRadera
  3. Soff, din lilla snärta, man skall inte missbruka ordet bältdjur;) Är helt säker på att du inte har ngt!

    SvaraRadera
  4. Ha, har jag visst då, varför tror du jag sportade dunjacka hela kvällen på Berns elleh ;)?!

    SvaraRadera