fredag 18 juni 2010

Detox-diss

I tisdags kväll, efter att ha läst en mycket inspirerande artikel angående detoxens alla förtjänster, bestämde jag mig för att testa på denna välmåendemetod. Inte dricka alger och örtdrycker i tid och otid (det har jag för tjusiga smaklökar för) utan en "livsnjutar-detox" innehållandes:

* Frukt och grönt i mass - särskilt jordgubbar, hallon, annans och avokado
* Fräscha råvaror såsom skaldjur, fisk, tonfisk, kyckling och oxkött
* Vatten, fruktdrinkar och grönt te i alla dess former
* Små portioner pasta, ris och bulgur ("portion small" är ju en definitionssak;)
* Nötter & mörk choklad (en chokoholic behöver sin dagliga kakao-dos!)

Kanske inte helt förenligt med "detox-skolan" men, enligt mitt tycke, ett bra upplägg. Mina intentioner var goda (ett "nytt fräscht jag" att vänta) men hur gick det då?

Direkt efter mitt detox-beslut kände jag ett starkt behov av att "bunkra kroppen på carbs" och drog i mig en tallrik flingor med mjölk till middag samt 3 (inte 1 eller 2, utan 3!) cocosmunkar till efterrätt. Skyller helt och hållet på Micke som, tidigare under kvällen, köpt en låda munkar då han inte kunnat motstå en söt liten tjej som samlade ihop pengar till sin klassresa. (Typiskt honom att köpa godsaker när jag skall detoxa!)

Efter munkorgien bestämde jag mig för att "börja imorgon" istället! ("Klassiker", eller hur?!)

Dagen efter (onsdags morse) försov jag mig och i all hast (när jag försökte samla ihop mina jobbprylar, klä på mig och koka välling till Estelle på en och samma gång) slängde jag i mig en dubbel espresso med mjölk. H-elvete! Kaffe stod ej på detox-listan!!! Jaja, bara att ta nya tag! När jag (en kvart för sent) anlände till arbetet kom jag på att jag missat att äta frukost. Tur att det fanns bran flakes, mjölk och kaffe på kontoret! Shit - flingor stod ju på "nej-listan"! Ursäktade min frukost med "jag-försov-mig-och-jag-måste-ju-äta-någonting-argumentet" och beslöt mig för att ta revansch till lunch!

Gissa hur lunchen gick? Just det - åt pipan. Glömde liksom av hela "detox-grejen" när jag beställde paj, lime-pellegrino och latte. När jag sedan satt i solen och njöt av den hemmagjorda lax- och ostpajen skrattade jag gott åt mitt patetiska "detox-try". Möjligtvis skulle det fungera med följande tillägg:

* Kaffe i obegränsade mängder och självklart med mjölk i! (Man skall väl inte dö på kuppen?)
* Flingor till frukost (ni som läst mina tidigare inlägg vet att jag ÄLSKAR de små krispiga sakerna)
* Vitt vin och skumpa på fest (och kanske en och annan GT;)

Så där ja! Nu är vi överens! Skämt och sido - tror inte på olika kurer och absolut inte på dieter. Min teori är att man kan äta vad man vill så länge man gör det med finess (= 1 cocosboll och inte 3:) och rör på sig! Med andra ord:



Ät vad du vill, träna och må gott/ Beckis


Ps Avnjuter precis en stor latte med härlig skummad röd mjölk! Hej då detox! Ds

Ps2 Shopping hör ju, som vi alla vet, till livets goda. Ännu härligare blir det att shoppa loss om man gör det för ett gott syfte:) Igår inhandlade jag välgörenhetskonst på Rädda Barnens designshop och känner mig helnöjd:)


Tavlan som skall försköna min walk-in-closet

6 kommentarer:

  1. Du é för underbar! :-)
    STOR Kram***

    SvaraRadera
  2. Dito Hjärtat!

    Estelle hälsar att hon vill busa med Vince snart!

    Ha en underbar lördag och STOR PUSS!/ Beckis

    SvaraRadera
  3. Flingor är mat!! :) puss finaste

    SvaraRadera
  4. Förvisso men om jag inte drar ner på mitt flingintag kommer jag snart se ut som en jätte corn flakes;)

    Välkommen hem Kyssen! Har typ längtat ihjäl mig efter dig!

    Puss/ Flingan

    SvaraRadera
  5. Hahahah

    Du är ju bara UNDERBAR!!

    LOVE IT

    LIVE IT ;)

    JO

    SvaraRadera
  6. Ljuvliga Jo!

    Vet inte om man skall skratta eller gråta åt mitt misslyckade detox-try men det är ju helt klart härligare att le åt eländet;)

    Vill se dig snart!

    Största kramen till min favvoyogis!/ Beckis

    SvaraRadera