onsdag 14 december 2011

Kulknasigt julbak


Här snålas det inte med kristyren inte;)


Helnöjd över det färdiga resultatet


Efter nästintill obefintlig sömn mellan måndagen och tisdagen bestämde jag mig för en välförtjänt förmiddagslur igår när Estelle var hos dagmamman. Planerade att sova till ungefär elva för att sedan i lugn och ro hemmafixa och införskaffa julblomma till Milla före upphämtning av Elle vid 2-tiden och avresa till inplanerat julbak hemma hos Wikströms i Askim. Men vad händer?

Noelle och jag sover som stockar och försover oss (vaknar inte förrän strax efter ett) vilket resulterar i:
- Tokstress (dusch, amning och dagishämtning på 50 min är ingen lek...)
- Ingen present till Milla. Panikköpte i och för sig en hyacint på vägen på Statoil men den är knappt värd att kallas blomma så anskrämlig som den såg ut. Katastrof att inte ha med sig en rekorderlig present när Milla är så snäll och ställer till julbak!
- Glömd kamera. Som tur var räddade Milla situationen och agerade - förutom mamma, väninna, värdinna och konditor - även fotograf.

Väl på plats blev baket precis så tokhärligt som man kan förvänta sig med 5 barn i åldrarna 0-7 år. Mjölet yrde, kristyren kletade och mer deg hamnade i magarna än på plåtarna. (Jag och Alexsandra tävlade om vem som kunde äta mest deg men säg inget till Milla;)) Skämt å sido - 2 stora påsar med lussekatter, en burk med pepparkakor och 5 ljuvliga choco cupcakes (vilka Milla snitsigt slängde ihop i förbifarten) fick följa med oss hem. Vilken lyx!



Sockerbagaren i Askim:)


Kramkalas


Mjölkpaus


"Degtjuvarna" Alexsandra & Beckis


Stells gillar mycket mjöl i lussebullarna


Kärlek vid bakbordet


TACK Milla & kids - för bak, luciastämning (trots tråkgråttvått Gbg-väder) och för att ni räddade mig från den totala orkeslösheten jag känt senaste veckan. Nu ser jag fram emot att servera alla godsaker under kommande julbesök!


Baklycka, Beckis


Ps Vad tycker ni förresten om gårdagens diet? 3 lussebullar, 2 cupcakes, ett gäng peppisar och (lusse- & pepparkaks) deg i mass. Lchf, GI, tallriksmodellen - släng er i väggen! Här kommer Beckis kakbakmetod! Perfekt - man blir både tjock och snäll;) Ds

4 kommentarer:

  1. Tack för igår!
    Vilken härligt smått stökig och rolig eftermiddag det blev, fattar inte att vi lyckades vara så produktiva som vi var... eller var det kanske för att barnen tröttnade och vi fick ta över ;O) Roligt och trevligt var det i alla fall!
    Dieten - ha,ha, ja snäll är du ju redan och smal, snygg som alltid. Inte mycket till glam hos oss i Askim denna gången vi träffades. Vi kör den lantliga stilen här ute hos oss, mjöl och deg överallt både i håret, på och innanför kläderna. Apropå att äta så körde jag i alla fall light varianten av din diet och tog en lussebulle med mjölk till middag, har ett stort antal cm kvar att radera innan jag kan följa ditt exempel fullt ut.
    Jag anammar din dotters uttryck och avrundar med citatet ”Hejdå din gamla Barbie!” (Alexsandra tyckte det var så roligt, har hört detta ett antal gånger idag). Puss!

    SvaraRadera
  2. Glam ena dagen & bakbus nästa - det är variationen som är så kul! Återigen, TACK!
    "Hej då gamla Barbie Parbie" (grymt uttryck!) och PUSS!!!

    SvaraRadera
  3. Ok...Jag säger så här:
    Kan man stråla som Beckis TROTS total sömnbrist, tokstress samt på Degdieten, så hoppar jag på anytime! PUSS/ Nat

    SvaraRadera
  4. SötNat - ingen kan muntra upp som du:) Puuuss!!!

    SvaraRadera