lördag 28 december 2013

Mitt 2013

Här har man inte bloggat på snart ett halvår och så tar man sig friheten att slänga ihop en årskrönika?! Säger som min Åsa - "man gör som man vill";) Dessutom var det helt omöjligt att värja sig ifrån den ständigt tilltagande "blogglustan"!

Året som gått har varit en sann berg- & dalbana och passerat i ett hiskeligt tempo. Tycker mig känna igen detta mönster ifrån föregående år... "Mellanmjölk" har, som bekant, sällan varit min melodi (förutom i kaffet) utan istället är det ett "allt eller inget tänk" som för det mesta styr min tillvaro. En livsstil där man helhjärtat kastar sig in i allt man företar sig är (oftast) härligt och livsbejakande men, stundtals, utmattande. Samtidigt ligger det nog något i den gamla klyschan att livets glädjeämnen endast kan avnjutas fullt ut om de varvas med kortvariga mörkervandringar?!

För tillfället känner jag mig - trots seeeg förkylning hos samtliga familjemedlemmar, träningsabstinens och konstant tentaångest (lärarna tyckte tydligen det var käckt att lägga sordin på all jul- och nyårsstämning genom en megatenta i början av nästa år) - gladare än på länge. "Skit-i-skolan-blogga-friskt-fasen" kanske inte varar för all framtid, men just nu bejakar jag den "and it feels gooood"!:)



Nå, hur har då "kontrasternas år" varit? Låt mig sammanfatta:

ÅRETS PRÖVNING: Att studera till sjuksköterska är helintressant men samtidig oerhört krävande. Juristlinjen var "a piece of cake" i jämförelse och "hälsopromotion", rena drömmen. Senaste kursen har bestått av 4 individuella tentamen (varav den fjärde, som sagt, återstår efter nyår), förmiddags- och eftermiddagslektioner varje dag, 6 webbtentor, färdighetsträning på KTC (kliniskt träningscentrum), praktik (hjärtintensiven för min del) och en miljon studieuppgifter/grupparbeten. Att få ihop detta med två små raringar (inklusive besök av alla tänkbara och otänkbara "dagisbaciller") har stundtals varit påfrestande, milt uttryckt ... Trots att jag lovat mig själv att sluta prokastinera (förra årets nyårslöfte om jag ej minns fel?!) har jag inte så mycket som tittat åt böckerna under "julledigheten". Mao sparar jag "tentaångesten" till nästa år. Eller förresten, ogilla på ångest! Jag får istället se till att vara extra effektiv när jag väl sätter igång! BRA plan! Att de flesta (häribland jag) "jobbar bäst under press" är ju dessutom ett känt faktum:)



ÅRETS LYX: Lika tufft det är att hinna med "allt" när skolan är i full gång, lika ljuvligt är det när "sommarlovet" inträder. Spenderade dryga månaden i Frankrike - i Cap d'Agde hos svärföräldrarna och i Cessenon sur Orb hos mina föräldrar - och resterande del av sommaren njöt jag av vackert väder på Klädesholmen samt möhippa- och bröllopsbestyr inför Åsa & Marcus stundande kärleksfest.
 


 
 
ÅRETS KÄRLEKSFEST: Tveklöst, ovan nämnda bröllop. Att se sin bästa vän stråla av glädje och kärlek var definitivet ett av 2013 års finaste ögonblick. Att dessutom (utöver magiskt Mallorcabröllop) få tillbringa en "brud/tärn-helg" i huvudstaden under sommarens soligaste helg samt skratta sig igenom en möhippa med flertalet av sina käraste vänner - oförglömligt!







ÅRETS FLOPP: Min "träningsstatistik". I bästa fall (= när barnen varit friska) har jag tränat/instruerat en gång per vecka vilket är under all kritik. Måste hitta en hållbar lösning på detta. Alternativet är att bli galen på riktigt.

ÅRETS VACKRASTE: Våra döttrar. Älskar varje liten, liten, cell av dem så mycket att hjärtat nästan brister. Estelle. Noelle. Ni är liv, ni är kärlek, ni är mitt ALLT. Micke, min älskling, trots att vi stundtals skriker åt varandra så glasen skallrar är vi, rent ut sagt, grymma som fixar "allt"! Säger som vår äldsta dotter: "Jag älskar oss"


 



ÅRETS FASHION-FUN : Att medverka i "Veckans Cat" är alltid lika kul och årets 4 photoshoots med Cat och Anna var verkligen inga undantag. Mixen av vackra kläder, proffsig styling, snygg make, svallande hår och kamerablixtrar är "mumma" för en "linslusfashionista" som jag;) Nya spännande projekt att vänta, wiii ha!

 
 
 
ÅRETS KLIPP: Från att ha varit en verklig "frisyrfegis" har jag under det gånga året haft hela 3 - långt "Barbiesvall", kort blont och, nu senast, "smörkolafärgat" axellångt. Egentligen trivs jag allra bäst i långt men när hårkvaliten sviktar föredrar jag kombon välmående/kort istället för slitet/långt.



ÅRETS "HALLELUJA": Var kärleksfull mot din omgivning, se dina medmänniskor, slösa med komplimanger, le och skratta varje dag och njut av det stora och det lilla i livet. Vi vet ingenting om våran morgondag - allt vi har är nu. Kärleken är dock beständig och lever vidare i evigheters evighet. Vacker tanke i en tid som, stundtals, rusar alltför fort.



ÅRETS ROLIGASTE: Avrundar med två helsköna citat - ett ifrån Ethel som jag hade nöjet att stifta bekantskap med under min praktik på hjärtintensiven i november och ett ifrån min outsinliga källa till glädje, Estelle.

Ethel, 85 bast, muttrar uppgivet när hon går ut ifrån TV-rummet på sjukhuset:
"Här har man längtat hela dagen efter en romantisk film med en snygg karl i huvudrollen och vad får man se?! Gunde Svan!"
"Vem tycker du är snygg?" frågar jag nyfiket och gissar på Sean Connery.
Ethel svarar då: "Han är ok men min favorit är helt klart Brad Pitt i Höstlegender!"

Estelle: "Mamma, du är så ball!"
Jag: "Men tack hjärtat!"
Estelle: "Eller förresten... vad betyder egentligen ball?"
Jag: "Cool"
Estelle: "Du är inte cool! Trodde det betydde knäppgök!"


2014 skall jag älska som aldrig förr, skratta ofta, prioritera välmående, hitta balans i tillvaron mellan studier, barn, familj, vänner och egen tid, njuta mer och bekymra mig mindre, ta mig tid att ringa "det där samtalet" till vännen jag saknar och försöka att inte stressa upp mig över saker jag ej kan påverka. Riktar mitt största och innerligaste TACK till alla som förgyller mitt liv! Vilken lycka att få vara omgiven av så många fantastiska människor!



Önskar Er alla ett riktigt GOTT 2014!

All kärlek/ Er Beckis

Ps Då "Festernas fest" - nyår - står för dörren passar jag på att avsluta med ett "Party-potpurri" ifrån det gångna året samt några sköna bilder ifrån familjens julfirande. Nyårsafton firas med familjen, FiaFia & Maximo och jag säger likt jag gjorde inledningsvis - "it feels gooood":) Ds



 


4 kommentarer:

  1. Vilket härligt år du haft, alltid kul att göra en återblick och se hur mycket man faktiskt har hunnit med =) Underbara mål för 2014 =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Madde, vad kul att du läser! TACK! Älskar dina bilder! Vinterbilderna med den rödhåriga tjejen är LJUVLIGA! Kram!

      Radera
    2. Tack, vad kul att du tycker det =) Man får passa på att gå ut och fota så fort vädret tillåter ;)
      Jag håller just nu på att utöka min portfolio och är du sugen att stå modell och få några fina bilder på dig/dig å dina barn är det bara att slänga iväg ett mejl =) maddesfoton@hotmail.com
      Kram

      Radera
    3. Madde! Kan inte fatta att jag glömt svara dig?! Vore superkul att fota ihop! Mailar dig datumförslag:) KRAM & trevlig helg ❤

      Radera